Farliga misstag, för dig som har en kompis med celiaki

Vi fortsätter vår lilla ”tema”-serie om celiaki med anledning av Celiac Awareness month.

Är det något man blir duktig  på, om man har någon sorts allergi eller känslighet mot ett födoämne, så är det att läsa innehållsförteckningar.
Att läsa på är livsviktigt för de med t.ex. Celiaki.
Man kan tro att det är lätt att undvika gluten, men det används i en massa sammanhang man inte förväntar sig.

En klassisk fälla är såser, buljongtärningar och kryddblandningar.
De innehåller ofta maltodextrin, som kan vara tillverkat av korn.
Vetestärkelse är en konsistensgivare som dyker upp lite här och där, vi har slängt en hel hink med hallonsylt en gång, eftersom den innehöll vetestärkelse.
Ja. Sylt med gluten i.
Lärdomen är att det dyker upp gluten där man inte förväntar sig spannmål överhuvudtaget.
Vi har slängt rökt skinka också, den sorten man har på smörgåsen.

Sojasås, fonder och worcestershire-sås,

Fara å färde! Läs innehållsförteckningen noga!

Eftersom vi jobbar med 0 ppm som gräns är vi löjligt noggranna med det här.
Soja-sås innehåller gluten, eftersom den tillverkas av bland annat vete – men, under tillverkningen bryts vetet ner. Därför tål många med celiaki soja-sås.
Men den innehåller ändå små små mängder gluten, så vi använder speciell, glutenfri soja som är tillverkad utan vete.

Runt havre finns det också många missförstånd, och därmed är det lätt att göra fel.
Havre är naturligt fritt från gluten.
Men.
Havren hanteras av samma skördetröskor, kvarnar och förpackningsmaskiner som korn, råg och vete, alltså kontamineras havre i processen.
Det finns ”ren” havre – havre som hanterats säkert, men den är ändå inte tillräckligt ren för oss. Den innehåller upp till  20 ppm gluten, och vi kräver 0 ppm.
Därför är det boveteflingor och inte havre i våra glutenfria chokladbollar och vår glutenfria hemgjorda müsli – och det blir ju precis lika bra!

Dela med dig ...Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0